fbpx


Winterdip is coming

Naast dat het al behoorlijk aanpoten is om positief en gefocust te blijven door corona is de winter voor veel mensen ook vaak een periode met negatieve effecten. Zowel lichamelijk als mentaal.

We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet die zowel tegen de corona sleur als winterdip heel goed helpen.

  1. Ga plannen

Plan je dagen in. Ik gebruik zelf de 7-3-1 methode. Is dat iets bestaands? Ja, zelf verzonnen. Maar voor mij werkt het en dat moet je voor jezelf ook gaan onderzoeken.

  • 7 dagen vooruit kijken of er iets op de planning staat wat je die dag of week moet voorbereiden. Zet het in je agenda.
  • 3 dagen vooruit kijken om te zien of je vandaag iets moet doen voor de komende dagen (boodschappen bijvoorbeeld).
  • 1 = Elke dag kijken naar je agenda en hem zo inplannen dat die dag je een voldaan gevoel geeft.
  1. Kies voor daglicht en buitenlucht

Ga veel in het daglicht zitten of lopen tussendoor. Ga minimaal 1x per dag naar buiten.

  1. Blijf bewegen

Pak geen kan water maar loop voor elk glas naar de kraan. Leg je checklist voor die dag ergens waar je heen moet om iets af te vinken. Dopamine voor het vinken en weer beweging. Wij zijn zelf ook echt fan van GOWOD. Je traint je mobiliteit, je bent weer aan het bewegen en je wordt bewuster van je lijf. https://www.gowod.app/

  1. Drink veel water

Ook als het koud is.

  1. Train voldoende

De meeste mensen zullen met 1x per week trainen niet meer zo veel opbouwen. Je onderhoud je lichaam maar hersteld volledig voor je volgende training die 7 dagen later komt. Ideaal is dus om te zorgen dat je 2 a 3x per week gaat trainen om je lichaam uit te blijven dagen en daarmee ook fitter en sterker wordt. Vraag gerust een gratis intake in >>

  1. Eet met name voldoende eiwitten en niet te veel

Om je spieren te behouden moet je voldoende (1,8 gram / kg lichaamsgewicht) eten en om niet aan te komen niet te veel eten.

  1. Mediteer, journal of focus op je ademhaling

Er is maar weinig op dit gebied wat wetenschappelijk onderbouwd is en wat echt werkt. Wat wel echt werkt is iets waar jij jezelf goed bij voelt, wat gezonde routine geeft en wat vooral rust geeft. Ik zelf houd een dagboek bij met een checklist per dag en week en werk af en toe met de app: Breathe well om even focus te krijgen.

  1. Slaap

Slaap is het allerbelangrijkste in dit lijstje. Het zorgt voor lichamelijk en geestelijk herstel en daardoor dat je weer energiek je dag kunt beginnen. 7-8 uur per dag. Punt!

  1. Eet veel vitamines en mineralen

Veeeel groente en fruit eten. Verder alles sowieso gevarieerd en niet te veel eten.

  1. Junk bewust

Het is helemaal niet erg om slecht eten of drinken naar binnen te werken. Maar als je het doet doe het dan bewust. Je kunt je salontafel vol te zetten en een film op zetten en bunkeren of gewoon op het aanrecht een bakje pakken met wat je lekker vind. Jouw keuze!

  1. Leuke agenda

Zet de leuke dingen ook in je agenda. Ook al is dat nu alleen aan boek lezen of even video bellen met iemand. Zet het in je agenda want als je naar je verplichtingen kijkt is het fijn om te weten dat er leuke dingen aan komen.

Heb je nog een vraag dan kun je die altijd stellen. Klik hier >>